
19 -åriga Anna Hollo fick börja i musikklass i högstadiet, och då ville hon också börja spela något instrument. Hon sökte till Arkipelag med piano som huvudämne, men kön var lång och hon fick inte plats. Anna berättade i inträdestestet att hon även kunde tänka sig att börja spela flöjt, och då öppnade sig en plats för henne. Grundstudierna är nu avlagda, och kommande vår hoppas hon kunna få de fördjupade studierna klara i flöjtspel, beroende på hur studierna framskrider.
Anna kunde inte glömma pianot, så förra året fick hon det som biämne. Nu delar hon övningstiden mellan hennes två instrument.
-Jag känner mig säkrare i mitt flöjtspel. Där behöver man inte längre koncentrera sig så mycket på grundläggande saker. Då jag spelar flöjt är det lättare att leva mig in i musiken med både känslor och olika nyanser. Att uppträda med flöjt känns inte alls lika spännande som att uppträda med piano, berättar Anna.
-Jag har haft Anna som elev längst av alla mina nuvarande elever. Hon valdes till månadens elev på grund av hennes målmedvetenhet. Nuförtiden avslutar många elever sina studier i mitten, men Anna är flitig och gör goda framsteg. Dessutom är det fint att hon valde ett biämnesinstrument, berättar flöjtläraren Salla Lehtilä.
Anna studerar första året finska och litteratur vid Åbo universitet. Hon har som mål att bli lärare i modersmål.
Musikhobbyn har väckt hennes intresse för klassisk musik, och hon har gjort en djupare dykning in i musikens värld.
– Det bästa musikminnena är elevkonserterna och andra uppträdanden. I elevkonserten spelar man ofta ett musikstycke som man nyss lärt sig, och då är det extra spännande. Då man uppträder på andra tillfällen har man möjlighet att välja vad man vill spela, och då kanske det blir ett stycke som är lite lättare. Spelandet blir då oftast mera avslappnat och trevligt. Jag sommarjobbade vid ett servicehem och spelade där för åldringarna. Det var trevligt att se hur de blev rörda och njöt av att de vanliga dagsrutinerna fick en liten guldkant. En ändring i humöret hos åldringarna var påtaglig, berättar Anna.
– Jag hoppas att musiken alltid kommer att vara en del av mitt liv. Kanske den öppnar en möjlighet att vid sidan om yrket som modersmålslärare, även få undervisa i musik.