

Sju instrumentlärare från Musikinstitutet Arkipelag deltog i en två dagar lång skolning, som berörde undervisningens tillgänglighet för barn med särskilda behov.
Skolningdagarna är en del av ESBM-projektet (elever med särskilda behov i musikundervisningen). Dess syfte är att beakta stöd vid inlärning och öka tillgänglighet i musikens grundundervisning. Projektet erbjuder musiklärare verktyg att stöda inlärning och beakta en individuell inlärningsväg hos elever med särkilda behov (inlärnings- och koncentrationssvårigheter). Projektets längd är 1 1/2 år.
– Det var mycket uppiggande att träffa kollegor och det kändes nyttigt att få byta erfarenheter och redan nu få nya synvinklar i ämnet som behandlas i utbildningen, berättar violinläraren Riikka Lehtimäki. – Jag är förväntansfull vad allt skolningen kommer att erbjuda oss.
– Undervisning av elever med särkilda behov ingår inte i utbildningen för instrumentlärare. Därför är denna utbildning mycket välkommen. Undervisningen är så mycket mer än att fingrarna placeras rätt, tillägger gitarrläraren Riikka Tirronen.
Musikinstitutet Arkipelag och Raseborgs Kulturinstitut är koordinatörer för ESBM som genomförs i Egentliga Finland och Nyland. Utbildningen som instituten erbjuder, riktar sig både till egna lärare och lärare från samarbetskommuner och -nätverk. Utbildningen är avgiftsfri. Den stöds av Utbildningsstyrelsen och innehåller flera närskolningssperioder. Som utbildare fungerar speciallärare Terhi Järnström och Sari Koponen samt Annukka Knuuttila och Elina Vetoniemi från Kuopio konservatorio.